Information om svømning

 

Generelt om svømmetræning i OTK

- Tilstræb altid at hjælpe med isætning af banetove. Det er træls, hvis det altid er de samme der skal gøre arbejdet!
- Mød op i svømmehallen, så du er der mindst 5min før træningen starter.
- Alle svømmer det program der er lagt for træningen ellers opstår der kaos!
- Hierarki på banen. Er du langsomste svømmer på banen, så skal du ikke starte først! Det er fint, hvis en af de erfarne er ”kaptajn” på banen.
- Det er tilladt at skifte bane i løbet af træningen, hvis tempoet er for langsomt eller hurtigt. Men man følger naturligvis med i programmet derfra hvor banen er nået til!
- Indgangskort får du af en af trænerne.
- Gamle svømmeprogrammer lavet af Mikkel Agger kan findes i onedrive mappe
 

Indendørs træning i vinter halvåret 

Mandag 20.00-22.00. Fokus på nybegyndere fra 21.00-22.00 (Klosterbakken 25m)
Vi har hele bassinet (6 baner) i Klosterbakken svømmehal fra 20.00–22.00.
Fra kl.21.00-22.00 er der en træner på til nybegyndere, så vi beder jer der er helt nye i svømning om først at komme kl.21 om mandagen. 
Månedligt teknik fokus.
Om mandagen bliver der svømmet opvarmning og lidt teknik i de første 20-25min. Herefter typisk en hovedserie indeholdende en del 100m-200m med fokus på 100m pace i noget der ligner 1500m-tempo.

Tirsdag 20.00-21.00 (Klosterbakken 25m)
Vi har hele bassinet (6 baner). Tirsdag er en god mulighed for at få klaret 2 træninger næsten efter hinanden. Der er løb fra 18.00-19.00 og så svømning fra 20.00-21.00. Om tirsdagen er der stort fokus på teknik! Efter en kort opvarmning er der typisk en teknikserie på 20-25min m teknisk indhold. Efterfølgende kan der være fokus på fx navigationsteknik, udnytte at ”ligge på ben” eller andre åbent vands teknikker.
Månedligt teknik fokus.

Onsdag 21.00-22.00. Også fokus på nybegyndere (Vollsmose 25m)
Vi har hele bassinet (6baner). Mulighed for at nybegyndere kommer til denne træning.
Om onsdagen bliver der typisk svømmet en sprintserie (25m’ere og 50m’ere med højt tempo).
En gang imellem er der en 400m-test eller 800m-test, så du kan se at du (forhåbentlig!) rykker dig.
Månedligt teknik fokus.

Torsdag 20.00-22.00 (Universitetssvømmehallen 50m)
Vi har 3 baner.
Om torsdagen er der fokus på udholdenhed. Typisk en hovedserie med distancer på mellem 200m – 800m. Også svømning med udstyr som håndpadler og pull-bouys.
Da der er rigtig godt besøgt til svømmetræningen generelt opfordrer vi nybegyndere til ikke at komme om torsdagen, men benytte mandag, onsdag og lørdag til at få kørt teknikken ind.
Månedligt teknik fokus.

Lørdag 16.30-17.30 (Højme svømmehal 25m)
Vi har hele bassinet (6baner).
Om lørdagen er programmet typisk en blanding af distance og pacetræning. En time lidt af hvert!
 

Udendørs træning i sommer halvåret 

Om sommeren bruger vi Odense friluftsbad, dette er ikke opvarmet så det er en god ide at bruge svømmedragt.
 
Trænings tider er opgivet på forsiden i nyhederne.
 
 
Nyttig information om OPEN WATER svømning