Odense Triathlon Klub

Cykeling I otk

Der er fælles cykeltræning i OTK to gange om ugen. Om onsdagen og om søndagen.

For at cykle med, er det vigtigt at man har læst den generelle information om cykling i OTK. Vi beder alle medlemmer sætte sig ind i retningslinjerne for cykling i klubben, så vi alle kan få en god og sikker træning. 

I sommerhalvåret kører vi undendørs, såfremt vejret tillader det og om vinteren vil der være mulighed for at deltage i træninger over ZWIFT. 

Onsdagscykling

Der er cykling om onsdagen i sommerhalvåret. Træningen starter fra et par uger før det bliver sommertid og løber til til et par uger efter vintertid.

Vi mødes på parkeringspladsen foran klubhuset. Her præsenterer træneren dagens program. Derefter kører vi ud til en af runderne, som du kan se nedenfor. Vi kører i 1 – 2 grupper afhængig af fremmøde. Vi kører i opvarmningstempo ud til ruten (ca. 28-30km/t). 

Du er velkommen til at køre på en triatloncykel/enkeltstartscykel med bøjle, men du skal sidde i bremsegrebene, når vi kører i grupper herunder under opvarmning ud til runden / afrul tilbage til Odense. Vi forventer, at du er fortrolig med din cykel og kender den, før du møder op for at køre i gruppe. 

Runderne, vi kører på, er mellem 7 km – 12 km, og der er lagt et program for, hvordan dagens intervaller skal køres. 

Det er meget vigtigt, at informere træneren om punkteringer, uheld eller mekaniske defekter, og om du kører hjem før tid. 

Runder som benyttes til onsdagscykling

Lille Ravnebjergrunde (9,70km)
Store Ravnebjergrunde (11,05km) 
Lille Ulriksholmrunde (9,44km) 
Store Ulriksholmrunde (11,04km)
Lille Kerteminderunde (10,26km)
Store Kerteminderunde (20,00km)
Lufthavnsrunden (7,37km)
Vissenbjergrunden (6,62km)
Elmelundrunden (5,96km)
Fangelrunden (11,10km)
Hæsbjergrunden (11,34km)
OTK-Cup enkeltstart Fynshoved (41,49km)

søndagscykling

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In gravida vehicula neque, eget varius tellus dignissim eu. Vestibulum dictum in nisi ac viverra. Donec in tellus cursus massa pharetra luctus nec quis orci. Phasellus rhoncus blandit eros, at tincidunt tellus congue a. Praesent efficitur consectetur nunc, ut facilisis est. Praesent a velit eu augue consectetur egestas. Donec ullamcorper, mi euismod varius hendrerit, elit lectus sollicitudin diam, quis pretium lacus tellus a tortor. Aliquam eu tincidunt odio. Donec enim ex, dapibus et lobortis quis, cursus in mauris. Morbi rutrum, leo in ornare viverra, diam ipsum eleifend turpis, non elementum ante urna et dolor. Maecenas dapibus congue nulla eget scelerisque. Vestibulum imperdiet est justo, non egestas nulla commodo eu. Maecenas iaculis ligula sit amet laoreet condimentum. Quisque augue risus, consectetur at pretium ut, fringilla nec leo.

Sed vel vehicula urna, quis lobortis libero. Maecenas laoreet consectetur tellus, at varius turpis interdum ac. Nullam sem dui, sollicitudin eget enim a, egestas tristique elit. Vivamus feugiat lorem lectus, non eleifend mi consequat a. Maecenas laoreet odio ut iaculis efficitur. Aenean convallis accumsan risus ac pulvinar. Suspendisse suscipit sodales magna at commodo. Quisque magna massa, egestas at lacus quis, aliquam hendrerit ante. Aliquam rutrum varius lorem, non semper nisi tempor ut. Donec blandit nisl felis, ut lacinia quam euismod at. Sed ac lobortis erat. Integer convallis nisl mi, sed lobortis massa cursus quis. Nam rhoncus eros eu sapien feugiat, ut tempus magna luctus.

cykling i grupper

Når vi kører ud til runderne, så kører vi i grupper, som illustreret herunder. Vi er alle interesserede i at komme sikkert gennem træningen, så det er vigtigt at alle holder sig til reglerne. 

Vi kører i 2 rækker. Når de 2 forreste ryttere (markeret med rød cirkel) slår ud, så gøres det mod venstre, og rytterne lader sig falde tilbage lige efter hinanden tæt ind mod gruppen. Rytterne finder ind på plads bagest i gruppen.

De 2 forreste ryttere har altid ansvaret for at melde om mulige farer forude. Advarselsråbene skal forplante sig ned igennem gruppen, så alle bliver opmærksomme på mulige farer. 

Alle, der kører i gruppe, skal kende følgende advarselsråb:

  • Råb: “Se ned”. Fagt: “Marker med en hånd mod vejbanen” – hvis der er huller i vejen, eller hvis der ligger genstande på vejbanen.
  • Råb: “Se op / Se op venstre / Se op højre” – hvis der fx holder en bil på vejbanen, hvis man nærmer sig en vigepligt eller anden situation, hvor man skal være ekstra opmærksom.
  • Råb: “Højre”. Fagt: “højre arm ud til siden” – ved retningsskifte til højre.
  • Råb: “Venstre”. Fagt: “venstre am ud til siden” – ved retningsskifte til venstre.
  • Råb: “Forfra” – ved trafik eller fodgængere forfra.
  • Råb: “Bagfra” – ved trafik bagfra.
  • Råb: “Holder”. Fagt: “En arm i vejret”. – når der stoppes.Råb: “Fri bagfra / Fri forfra” – ved passage af kryds, overhaling af trafik mv. 

Andre retningslinjer ved cykling i gruppe

  • Overhal aldrig indenom- Hav altid fingrene på bremserne
  • Lig aldrig i enkeltstartsbøjlen
  • Foretag aldrig panikopbremsninger
  • Hold din position i gruppen

når du kører forrest

  • Kør lige ved siden af hinanden – lad være med at “forhjulslire” – det giver uro ned igennem gruppen.
  • Hold et jævnt tempo, forcer ikke.
  • Den langsomste af de to forreste bestemmer tempoet.

generelle regler

  •  Af hensyn til trafiksikkerhed og fremkommelighed for den øvrige trafik er max gruppestørrelse 12 ryttere. Kommer der flere end dette til en gruppe deles der op, så grupperne er så homogene som muligt.
  • Grupperne kører afsted fra Skovsøen med nogle minutters mellemrum, hurtigste gruppe først, så vi undgår at grupperne ligger og jagter hinanden, eller smelter sammen f.eks. ved lyskryds.
  • Som udgangspunkt kører man den tur der er meldt ud i træningsplanen, så dem der vil støde til undervejs, kan regne med at dette er muligt. Ligeledes er det lettere at planlægge, hvor man skal dreje fra, hvis man ikke vil køre så langt. Det kan undervejs aftales at lægge nogle sløjfer ind, hvis nogle ønsker at køre længere.
  • Man prøver efter bedste evne og en kritisk vurdering af egen formåen, at vælge den gruppe der passer bedst til en. Hvis man kun lige er i stand til at sidde på hjul i gruppen og ikke kan tage føringer, skal man næste gang vælge en langsommere gruppe.
  • HUSK, søndagscykling handler ikke om at ”save hinanden over”. Hjælp hinanden og sørg for at alle har en god oplevelse og kommer med hjem.